Promet je trenutno odgovoran za četvrtinu emisija stakleničkih plinova, što ga čini drugim najvećim izvorom emisija u EU. To je jedan od najvećih izazova u procesu zelene tranzicije, jer zahtijeva kako strukturne promjene velikih razmjera, tako i promjenu osobnih navika građana. U sklopu okretanja prema održivijem načinu života, mnoge zemlje pokušavaju smanjiti upotrebu osobnih motornih vozila i stimulirati javni prijevoz.
Željeznica je jedan od energetski najučinkovitijih načina prijevoza i kao takva bit će neprocjenjiva u postizanju cilja klimatske neutralnosti u EU do 2050. godine, kako je navedeno u programu Fit for 55. 71% posto emisija stakleničkih plinova u EU iz prometa potiču od cestovnih vozila, dok su vlakovi odgovorni za samo 0,5%. Klimatska kriza predstavlja i priliku i potrebu da željeznički prijevoz poveća svoju upotrebu i popularnost, ali da bi se to postiglo morat će se napraviti značajne promjene. Kvaliteta i dostupnost željezničkog prometa uvelike se razlikuju među različitim državama članicama EU.
U ovoj debati raspravljat ćemo o stanju u Danskoj, Belgiji i Hrvatskoj. Naši stručni panelisti analizirat će svaku zemlju kao i podijeliti potencijalno dobre prakse koje bi se mogle implementirati u drugim državama članicama kako bi se ova ključna grana prometa ojačala i učinila održivom za što veći broj ljudi.
U raspravi sudjeluju:
- Bernard Ivčić, Zelena akcija. Voditelj programa održivog prometa i voditelj kampanje “Za Hrvatsku bez ugljena”. Tijekom godina Bernard je pokrivao različite teme kao što su transport, energija, urbanizam i gospodarenje otpadom. Vodio je uspješnu kampanju protiv izgradnje termoelektrane Plomin C u Hrvatskoj, koja je završila otkazivanjem projekta.
- Malene Freudendal-Pedersen. Profesorica je urbanog planiranja na Sveučilištu Aalborg u Danskoj. Bila je gošća u klimatskom podcastu danskih novina Information “The green solution” 2020. godine, gdje je pridonijela s perspektivama o željeznici u zelenoj tranziciji.
- Christophe Boval. Radi u odjelu za mobilnost provincije Zapadna Flandrija u Belgiji. Prije toga je bio novinar, pokrivajući pitanja prometa, uključujući željeznicu, za belgijske novine. Tijekom magistarskog studija primijenjenih ekonomskih znanosti istraživao je temu razvoja brzih željezničkih veza u Europi.
Ova diskusija održava se uz financijsku potporu programa Erasmus+.
Diskusija se održava 17. svibnja u 16h na engleskom jeziku. Za sudjelovanje se potrebno registrirati na poveznici.